söndag 11 maj 2014

Söndagskvällstankar

Jag vet inte hur era söndagskvällar brukar se ut, men mina består oftast i jobb. Ikväll fick jag dock börja med att ägna mig åt kursen en stund. Skypekonto är härmed inskaffat. Jag har aldrig haft något, av den enkla anledningen att behovet inte har uppstått.

Jag tror det är så med mig och digitalt användande. Jag skaffar det jag behöver när jag behöver det. Blogg har jag haft i några år i flera sammanhang, både privat, via en tidning, för ett par butikers skull och i andra sammanhang. Alla bloggarna har rört mitt intresse för skapande med framför allt papper. I och med att jag började intressera mig för scrapbooking i slutet av 2006 ramlade jag in i en värld av olika internetforum och bloggar om vart annat. Jag träffade massor av nya vänner runt om i Sverige.Vissa har jag bara träffat någon gång IRL, men på nätet ses vi fortfarande nästan varje dag. Rätt som det var så var jag en i ett team bakom kulisserna på ett ganska stort forum. Där lärde jag mig saker som jag har nytta av i mitt yrke idag. Forumformen är extremt bra när man vill ha en digital mötesplats med sina elever och dessutom bra överblick.

Face book kikade jag in på ett par gånger när det var relativt nytt här i Sverige. Men jag fastnade inte. Då. Ett år senare ungefär blev jag mer aktiv och där stannade jag. Nu känns det som om forumsfärerna jag rört mig i får ge vika allt mer för face book. Det samma gäller med bloggarna. De uppdateras inte lika ofta längre. Men bloggarnas funktion är nog delvis överflyttad till instagram, av den enkla anledningen att det går så snabbt och enkelt att få ut sin bild via instagram. Det är dessutom mycket enklare att snabbredigera sin bild i instagram än att greja med den i photoshop innan man lägger ut den i en blogg. Har man dessutom tagit bilden med sin vanliga systemkamera ska man leta sladdar och greja först också.

Det som känns bra är att allt hänger ihop så smidigt här i tillvaron. Genom ett privat intresse fick jag kunskaper som lämpar sig alldeles ypperligt för mitt yrke några år senare, när tekniken börjar krypa in i skolans värld. Har man tur kommer det mer teknik till oss. Det ryktas att några av våra chefer åkte ner till SETT. Jag hoppas att de blev tokinspirerade!

När det gäller att skaffa ny teknik så är jag däremot ganska snabb. Eller ja, skulle vilja vara i alla fall, om ekonom var obegränsad. Härom dagen till exempel vägrade min xperia att starta och då åkte jag raka vägen till siba och skaffade mig en ny Samsung s5. En blå! Och ja, jag gillar den jättemycket fast jag varit helt nöjd med båda mina xperior som jag hunnit med. Iphone däremot, har jag aldrig haft en tanke på. Idag startade xperian felfritt. Det var nog bara laddaren. Bra! Då har jag en reserv!

Men skype ja. Undrar just hur man gör... Jag måste lära mig innan tisdag. Som tur är älskar jag att lära mig nya grejer. Men nu är det inte så många timmar kvar tills jag ska stå i klassrummet, så det får bli några sidor i en helt analog bok innan jag somnar. Godnatt!

1 kommentar:

  1. Härligt ord: tokinspirerade! Vi får hoppas på att cheferna blev tokinspirerade samt att vi får höra den spännande fortsättningen...

    SvaraRadera