fredag 9 maj 2014

Projektarbetet och att avgränsa sig från jobbet.

Efter påsk startade jag arbetsområdet med åttorna som ska utgöra mitt projektarbetet. Vi blir digitala, eller försöker bli. Tekniken krånglar rejält för några elever, men de fleta är igång.

Tala som TED heter arbetsområdet och vi försöker att genomföra det digitalt. Bland annat genom att göra vårt första trevande försök att flippa klassrummet. Helflippat är det inte, men golvet gungar sannerligen en aning där inne.

Jag har valt att hålla alltihopa i ett stängt forum. Att genomföra en flippad undervisning i en blogg, som jag antar att de flesta lärare med flippat klassrum gör, begränsar en del av det jag vill göra. Att vara helt publik kan också begränsa.

Idag hamnade jag i en diskussion med en elev kring vårt forum, vårt digitala klassrum. Han menade att jag måste inse att de använder face book och att det vore bättre med en fb-grupp. Jo, det gör jag med sa jag. Men där är jag privata Anki och inte er lärare. Dessutom vill jag inte bestämma vilka av er som ska hänga på face book.

Just nu finns vi där allihopa, men inte i samma sfär. Jag trivs med det. Bara för att jag är lärare vill jag inte ge hela mig hela tiden.

Jo, det är klart att man kan ingå i grupper med personer som man inte är vän med. Men jag vill inte ha aviseringar när mina elever skrivit i min grupp. Jag vill välja att gå in i forumet och titta när det passar mig. Jag måste få ha några gränser kvar.

3 kommentarer:

  1. Håller med! Jag har en lärarprofil på FB. Dels för att jag vill vara privat dels för att kunna lättare sålla bland jobbet och lättare kunna hitta saker på FB. Det blir en uppdelning, jag vet var jag kan hitta saker jag letar efter :)

    SvaraRadera
  2. Spännande att läsa om dina tankar kring flippat! Funderar på vad som "begränsar" när du skriver: "Att genomföra en flippad undervisning i en blogg, som jag antar att de flesta lärare med flippat klassrum gör, begränsar en del av det jag vill göra."

    Som jag förstår det är inte din klassblogg öppen så vi (alla) kan se den. Eller kan vi det?

    SvaraRadera
  3. Jag har valt att ha en enda profil på fb och dä är jag även i jobbrelaterade grupper. Men till största del använder jag ju det för privat nöjessurf..

    Nej Kent, alla kan inte se. Det är inte ens en blogg utan ett stängt forum, ett sånt där gratisforum man kan starta via forum24. Bloggform passar mig sämre i det här arbetet, då jag vill ha ett enklare sätt att diskutera med eleverna. De ska också kunna starta diskussioner. Jag har faktiskt ingen klassblogg än. Vi har blivit tilldelade bloggar via kommunen, men min är inte använd än, då jag inväntar policyn de håller på att skriva ihop. Jag vill se hur de vill att vi använder våra kommunbloggar först.

    SvaraRadera