tisdag 20 maj 2014

Alla filmerna

Den här förmiddagen har ägnats åt att återigen se allas filmer (utom min egen) samt att skriva kommentarer till kurskamraterna. Det roliga är att vi har valt att lösa uppgiften på så olika sätt. Jag har lärt mig oerhört mycket av att titta på de andra filmerna och ta till mig vad mina kurskamrater ha gjort.

Min egen film vill jag helst inte titta på igen, just nu. men jag ska försöka göra det snart igen utan skämskudde. Jag fick inte till ljudet, ljuset eller skärpan. Jag har svårt att få till en kärna på fem minuter utifrån ett inspirerande nittiominuterspass. Jag ville ha med andra saker som inte fick plats eller som det blev ännu sämre film på. Men, jag tänker att huvudsaken inte var att göra en perfekt film utan att lära sig.

För att vara första gången med både filmning och redigering kanske jag ska vara nöjd ändå.

Nästa gång blir bättre. Jag har övergett min gamla mobil och skaffat mig en ny samsung s5, så tekniken lär vara på min sida. Att hålla den still när jag filmar är en träningssak och att klippa bättre blir enklare när man förstår grunderna och vet vad man ska göra.

Kents film innehöll stillbilder inklippta mellan de rörliga och det tilltalar mig oerhört. Så ska nog jag också göra nästa gång jag vill få med mer information i min film. Johan pratar när han filmar. Det fungerar också bra, för att få filmen informationstät.


3 kommentarer:

  1. Anki: din filmteknik är det inget fel på. Jag tycker du visar upplägget väl i din film! Du visar även "detaljer" som jag gillar att notera: lärarens resonemang kring tolkning och "sanning".

    Jag jobbar med stillbilder och film med hjälp av Windows Movie Maker. Vidare har jag gjort "pratfilmer", där jag på "flippat vis" vill visa vissa moment som händer på min egen datorskärm. Men som du säger så skulle jag vilja kombinera dessa "tekniker", både kunna visa film, stillbilder och kunna prata till film och bilder. Nu använder jag ett Windows Movie Maker när jag gör "vanliga filmer" och Snagit när jag filmar och pratar till min egen datorskärm. Är osäker på hur man gör rent tekniskt när man ska kombinera dessa tekniker...

    SvaraRadera
  2. Hej Anki!
    Jag har hittat ett spännande verktyg där man just kan lägga till sin egen röst samt frågor till befintliga filmer: http://www.edpuzzle.com , har testat genom att göra denna http://www.edpuzzle.com/media/53832942715618a87fec4ae0 .
    / Kent

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag tycker inte heller att det var något fel på din filmteknik med tanke på att det är första gången. Jag kan garanteta dig att min första film såg betydligt värre ut än så ;) Men man är ju alltid lite extra petig med eget material.
    Jag tycker också det är intressant att se hur olika folk löst uppgiften, det kan man ta mycket lärdom av!

    SvaraRadera